ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Ερμού 136, 10553 Αθήνα. Τηλ-Fax.: 2103252214, E-mail:archaeol@otenet.gr, www.sea.org.gr
 
 
                                                                                                                                            Αθήνα,  1/4/2021
                                                                                                                            
 
Σχετικά με τις νέες δηλώσεις του κ. Ταχιάου για την απόφαση του ΣτΕ για το Σταθμό Βενιζέλου/Μετρό Θεσσαλονίκης
 
Ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Ταχιάος προέβη σήμερα στην ακόλουθη δήλωση: 
«Οποιαδήποτε εκτίμηση για το πότε θα βγει η απόφαση του ΣτΕ είναι αυθαίρετη. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει. Περιμένουμε είτε να ανοίξουν τα δικαστήρια, είτε να συνεδριάσει το ΣτΕ με τηλεδιάσκεψη, ώστε να έχουμε το ταχύτερο την απόφαση που θα καθορίσει την πορεία των ενεργειών μας».
 
Είναι θετική εξέλιξη ότι ο κ. Ταχιάος πλέον αναγνωρίζει τον τρόπο λειτουργίας των θεσμών, όπως της Δικαιοσύνης, αν σκεφτούμε ότι σε σειρά από προηγούμενες δηλώσεις του έκανε -ως μη όφειλε- εκτιμήσεις ότι η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ θα εκδιδόταν ως το τέλος του 2020. Πίσω από αυτήν την αλλαγή στάσης εκ μέρους του προέδρου της Αττικό Μετρό διαφαίνεται ότι ο ίδιος παραδέχεται πως οι καθυστερήσεις στον Σταθμό Βενιζέλου και σε ολόκληρο το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι αποκλειστική ευθύνη όσων ανέλαβαν να σταματήσουν την εκτέλεση της εγκεκριμένης μελέτης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου με τις εξέχουσας σημασίας αρχαιότητες κατά χώραν, καθώς και για την παράδοση των 12 σταθμών του Μετρό σε καθορισμένο χρονοδιάγραμμα. Οι σημερινές δηλώσεις του Προέδρου της Αττικό Μετρό συνιστούν ομολογία αποτυχίας για την οποία είχαμε μιλήσει στην ανακοίνωσή μας από 28/1/2021. Επαναφέρουμε τα όσα λέγαμε και όσα ισχύουν:
(https://www.sea.org.gr/details.php?id=1145)
 
«Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των κ.κ. Ζέρβα και Ταχιάου να μεταφέρουν σε άλλους το βάρος της ευθύνης, η αλήθεια δεν μπορεί να κρυφτεί: η καταστροφική επιλογή τους, σε συνεργασία με την Υπουργό Πολιτισμού Λ. Μενδώνη, για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου έχει ήδη εκτροχιάσει το έργο χρονικά και απειλεί να το εκτροχιάσει και οικονομικά.
 
Ευθύνονται όσοι  το φθινόπωρο του 2019 ισχυρίζονταν ψευδώς ότι με την απόσπαση και την καταστροφή του εξαιρετικής σημασίας αρχαιολογικού χώρου του Σταθμού Βενιζέλου το έργο θα προχωρούσε «πιο γρήγορα».

Ευθύνονται αυτοί  που δεν θέλησαν να παραδώσουν τους έτοιμους σταθμούς του Μετρό στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά προτίμησαν να καθυστερήσουν το σύνολο του έργου, με πρόφαση τον Σταθμό Βενιζέλου, πληρώνοντας επιπλέον αποζημιώσεις στον Ανάδοχο.
 
Ευθύνονται όσοι  υποτίμησαν τις αντιδράσεις των πολιτών της Θεσσαλονίκης και της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας για το μοναδικό σταυροδρόμι της βυζαντινής πόλης.
 
Ευθύνεται η Υπουργός Πολιτισμού που χρειάστηκε 3 μήνες για να «καθαρογράψει» την απόφαση, ενάντια στην οποία προσφύγαμε στο Συμβούλιο Επικρατείας, και 9 μήνες για να παρουσιάσει μια λειψή Μελέτη απόσπασης των αρχαιοτήτων, για την οποία η Υπουργική Απόφαση δεν έχει καν εκδοθεί.

 
Ευθύνονται οι ίδιοι  που και σήμερα διοχετεύουν στον τύπο αβάσιμα χρονοδιαγράμματα, ακριβώς όπως ισχυρίζονταν αβάσιμα ότι θα έχουν ξεμπερδέψει με την απόφαση του ΣτΕ «έως το τέλος του 2020».

 
Τώρα που καμία από τις «υποσχέσεις» τους δεν έχει επιτευχθεί, τώρα που διαφαίνεται ότι άλλοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι της καταστροφικής πολιτικής για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου, οι ίδιοι διοχετεύουν εντέχνως στα ΜΜΕ νέες πληροφορίες για το τι μέλλει γενέσθαι.
 
«Ανώνυμες» πηγές διοχετεύουν ότι το χρονοδιάγραμμα για την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο 2023 δεν είναι εφικτό και η λύση θα είναι να παραδοθεί το Μετρό χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου! Θυμίζουμε ότι ο πρωθυπουργός τον Σεπτέμβρη του 2019 έλεγε στη ΔΕΘ: «Δεν είχα άποψη ισχυρή για το θέμα του σταθμού Βενιζέλου, μέχρι που με ενημέρωσαν ο υπουργός, η Αττικό Μετρό και το ΤΕΕ. Η προηγούμενη λύση ήταν μη λύση. Δεν ήταν κοστολογημένη και ήταν εξαιρετικά αβέβαιο αν ήταν τεχνικά εφικτή και θα οδηγούσε στο παράδοξο να έχουμε ένα κολοβό Μετρό, χωρίς το σταθμό Βενιζέλου». Ο Υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής και ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό Ν. Ταχιάος υπερθεμάτιζαν –κόντρα σε κάθε τεχνική και κοινή λογική– ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να παραδοθεί τμηματικά.
 
Σήμερα «ανακαλύπτουν» ότι η τμηματική παράδοση είναι η μόνη ρεαλιστική λύση; Για ποιο λόγο άλλαξαν τον σχεδιασμό εξαρχής; Για ποιο λόγο επιμένουν να αποσπαστούν οι αρχαιότητες;
 
Η ομολογία αποτυχίας συνοδεύεται και από ομολογία για τις πραγματικές προθέσεις  της Αττικό Μετρό σε σχέση με τις αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου: ήδη άρχισαν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας οι «πληροφορίες» ότι, σε περίπτωση που το ΣτΕ επιτρέψει την απόσπαση των αρχαιοτήτων, ο Σταθμός Βενιζέλου θα παραδοθεί χωρίς οι αρχαιότητες να έχουν επανατοποθετηθεί. Αν τους αφήσουμε, ο διεθνούς ενδιαφέροντος αρχαιολογικός χώρος της βυζαντινής κοσμικής Θεσσαλονίκης θα έχει την τύχη του προϊστορικού οικισμού Ζαγανίου: θα βρεθεί να παραμένει σε κοντέινερ μέχρι να ξεχαστεί η ύπαρξή του!
 Να σταματήσει τώρα ο εμπαιγμός.

 

Η Αττικό Μετρό σχεδιάζει να παραδώσει το έργο που η ίδια ονόμαζε «κολοβό», χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου, αφού θα έχει καταστρέψει τις αρχαιότητες! Δεν θα τους αφήσουμε.
 
Ακόμη και αυτή τη στιγμή μπορεί να παρθεί η γενναία απόφαση να παραμείνουν τα αρχαία στη θέση τους, να παραδοθούν οι υπόλοιποι σταθμοί, να λειτουργήσει το Μετρό και να συνεχιστεί η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου με την εγκεκριμένη και νόμιμη λύση  με τις αρχαιότητες κατά χώραν.


Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να έχει μετρό η Θεσσαλονίκη πριν το 2023, να σταματήσει κάθε περαιτέρω καθυστέρηση και να σταματήσει ο διεθνής διασυρμός της χώρας για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τις αρχαιότητες.»