Σας ενημερώνουμε, επίσης, ότι ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων απέστειλε εξώδικη πρόσκληση-διαμαρτυρία (συνημμένο 3) στον Υπηρεσιακό Γραμματέα του ΥΠΠΟ με την απαίτηση άμεσων ενεργειών για να πάψει η αδικαιολόγητη παράταση της εκκρεμότητας και η, χωρίς κανέναν απολύτως νόμιμο λόγο, παρέλκυση της έκδοσης των προκηρύξεων θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος στην Γ.Δ.Α.Π.Κ., που αποτελεί διαρκή παράγοντα πρόκλησης υλικής και ηθικής βλάβης των μελών μας. 

Η εξώδικη πρόσκληση κοινοποιείται στην Υπουργό Πολιτισμού, τον Υπουργό Εσωτερικών και το ΑΣΕΠ. 

 
ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ & ΑΡΧΗΣ
 
ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ, ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ, ΔΗΛΩΣΗ

            Της πρωτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης με την επωνυμία «ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ», η οποία εδρεύει (προσωρινά) στην Αθήνα, οδός Γλάδστωνος αριθ. 10 και εκπροσωπείται νόμιμα.
 
ΠΡΟΣ
            Τον Υπηρεσιακό Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, ο οποίος κατοικοεδρεύει στην Αθήνα, οδός Μπουμπουλίνας αριθ. 20-22.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΠΡΟΣ

  1. Την Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού, η οποία κατοικοεδρεύει στην Αθήνα, οδός Μπουμπουλίνας αριθ. 20-22.
  2. Τον Υπουργό Εσωτερικών, ο οποίος κατοικοεδρεύει στην Αθήνα, Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας, αριθ. 15.
  3. Το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), το οποίο εδρεύει στην Αθήνα, οδός Πουλίου αριθ. 6, όπως νόμιμα εκπροσωπείται.

_________.__________
            Όπως σας είναι γνωστό, ήδη με την από 7.7.2022 «Εξώδικη Διαμαρτυρία, Δήλωση, Πρόσκληση» του Συλλόγου μας προς τον τέως Υπηρεσιακό Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού κ. Εμμανουήλ Αντωνόπουλο, είχαμε διατυπώσει την έντονη διαμαρτυρία μας για το γεγονός της αδικαιολόγητης και παρατεταμένης παράλειψης έκδοσης προκηρύξεων πλήρωσης θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Γ.Δ.Α.Π.Κ.), τον είχαμε καλέσει να αναλάβει άμεσα κάθε οφειλόμενη νόμιμη ενέργεια για την έκδοση των σχετικών προκηρύξεων και είχαμε επιφυλαχθεί του δικαιώματός μας να προβούμε στην άσκηση κάθε προβλεπόμενης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των νόμιμων ένδικων βοηθημάτων, για την αποκατάσταση κάθε βλάβης που υφίστανται τα μέλη μας από την αδικαιολόγητη και μη νόμιμη παράταση της εκκρεμότητας αυτής. Όπως, επίσης, γνωρίζετε, με την υπ’ αριθ. πρωτ. 328422/2-8-2022 απάντησή του ο τ. Υπηρεσιακός Γραμματέας, χωρίς να μας παράσχει καμία ενημέρωση αναφορικά με τους λόγους για τους οποίους καθυστερούσε η σχετική διαδικασία, μας διαβεβαίωνε ότι, αντίστοιχες θέσεις ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης είχαν προκηρυχθεί για άλλες Γενικές Διευθύνσεις του Υπουργείου και ότι επέκειτο η έκδοση των σχετικών προκηρύξεων και για την Γ.Δ.Α.Π.Κ.
 
            Έχοντας επίγνωση της ευθύνης του Συλλόγου μας, να μεριμνά και να δραστηριοποιείται, όχι μόνο για την προάσπιση και προαγωγή των επαγγελματικών και εργασιακών δικαιωμάτων και συμφερόντων των μελών του και της ισότιμης μεταχείρισης αυτών σε όλα τα ζητήματα των υπηρεσιακών τους καθηκόντων και της υπηρεσιακής τους κατάστασης, αλλά και για την εύρυθμη λειτουργία και την ισόρροπη στελέχωση όλων των υπηρεσιακών μονάδων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας (άρθρο 2 περιπτ. α’, ζ’ και η’ του Καταστατικού μας), εμείς, δεδομένου ότι, παρά τις ανωτέρω διαβεβαιώσεις του τ. Υπηρεσιακού Γραμματέα, η έκδοση των προκηρύξεων για τις θέσεις ευθύνης (επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος) στην Γ.Δ.Α.Π.Κ. εξακολουθούσε να παραλείπεται, συνεχίσαμε να οχλούμε, με κάθε διαθέσιμο μέσο, την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του Υπουργείου για το ζήτημα, αξιώνοντας την τήρηση της νομιμότητας και την διασφάλιση όρων αξιοκρατικής στελέχωσης των θέσεων ευθύνης όλων των οργανικών μονάδων της εν λόγω Γενικής Διεύθυνσης. Στο πλαίσιο αυτό, θέσαμε το ζήτημα της έκδοσης των σχετικών προκηρύξεων και στην ίδια την Υπουργό, κατά την τελευταία συνάντηση του Δ.Σ. του Συλλόγου μας μαζί της, τον Οκτώβριο του 2023. Η απάντηση που λάβαμε τότε από την Υπουργό ήταν ότι η σχετική ευθύνη βάρυνε το Α.Σ.Ε.Π., καθώς αυτό δεν είχε προβεί έως τότε στις αναγκαίες ενέργειες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας κρίσεων για τη θέση του Προϊσταμένου της Γ.Δ.Α.Π.Κ., την οποία η Υπουργός θεωρούσε απαραίτητη προϋπόθεση για την έναρξη της διαδικασίας κρίσεων και για τις θέσεις ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος της εν λόγω Γενικής Διεύθυνσης, καθώς, κατά την άποψή της, αυτή δεν θα μπορούσε να εκκινήσει με τη συμμετοχή στο αρμόδιο Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων της τέως Γενικής Διευθύντριας Γ.Δ.Α.Π.Κ.
 
            Δύο μόλις μήνες αργότερα, η θέση της Προϊσταμένης Γ.Δ.Α.Π.Κ. καλύφθηκε και συνεπώς, ακόμα και αν ήταν αυτή η αιτία της καθυστέρησης της διαδικασίας έκδοσης προκηρύξεων για τις θέσεις ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος [ισχυρισμός, πάντως, ο οποίος δεν θεωρούμε ότι έβρισκε έρεισμα στις σχετικές διατάξεις, δεδομένου ότι το αρμόδιο Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων είχε ήδη συγκροτηθεί νομίμως, δυνάμει της υπ’ αριθ. πρωτ. 27054420-6-2022 (ΑΔΑ: ΩΝ0Ο4653Π4-8ΧΝ) απόφασης Υπηρεσιακού Γραμματέα], σε κάθε περίπτωση, εξέλιπε, ήδη από την 11η.12.2023. Θα πρέπει, άλλωστε, να σημειωθεί ότι, με δεδομένη την 3ετή διάρκεια της θητείας των επιλεγόμενων για θέσεις ευθύνης και τον απαιτούμενο χρόνο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας των κρίσεων, εάν ήθελε υποτεθεί ότι η λήξη της (3ετούς, σύμφωνα με το άρθρο 86 παρ. 9 ΥΚ) θητείας της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης, αποτελεί άνευ ετέρου λόγο αναστολής της διαδικασίας κρίσεων στα επίπεδα Διεύθυνσης και Τμήματος, τότε η διαδικασία αυτή, εφόσον δεν εκκινήσει αμέσως μετά την τοποθέτηση της νέας Προϊσταμένης Γενικής Διεύθυνσης, δεν πρόκειται ποτέ να ολοκληρωθεί έγκαιρα και συνεπώς θα πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο, που θα συνεχίσει να καθιστά αδύνατη στο διηνεκές την διεξαγωγή κρίσεων για τα επίπεδα Διεύθυνσης και Τμήματος.
Σε κάθε περίπτωση, σήμερα, ένα έτος και τέσσερις μήνες μετά την επιλογή και τοποθέτηση της νέας Προϊσταμένης Γ.Δ.Α.Π.Κ., οι προκηρύξεις για τις θέσεις ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος δεν έχουν ακόμα εκδοθεί, το σύνολο δε των θέσεων αυτών καλύπτεται με απευθείας ορισμό, είτε κατ’ εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 18 του ν. 4492/2017 είτε κατ’ αναπλήρωση, κατ’ ά. 87 Υ.Κ. Δεν θα μπορούσαμε δε να μην επισημάνουμε τον οξύμωρο και αντιφατικό χαρακτήρα της συνθήκης, από τη μία πλευρά να κατακλύζεται ο δημόσιος λόγος από κυβερνητικές αναφορές στην σημασία της αξιοκρατίας και της αριστείας, ακόμα και στην ανάγκη συνταγματικής κατοχύρωσης της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων και, από την άλλη, να έχουν παρέλθει ήδη 15 χρόνια από την τελευταία έκδοση προκήρυξης για θέσεις ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και 14 για θέσεις ευθύνης επιπέδου Τμήματος στην Γ.Δ.Α.Π.Κ. (11 χρόνια από τις αντίστοιχες τοποθετήσεις) και, ενώ βρίσκεται σε ισχύ θεσπισμένο σύστημα επιλογής στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων αξιολόγησης, αυτό να μην εφαρμόζεται και οι αντίστοιχες θέσεις να καλύπτονται με απευθείας ορισμό. Ενόψει των ανωτέρω:  
 
            Επειδή η τήρηση και λυσιτελής εφαρμογή ενός αξιοκρατικού συστήματος επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων στη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, άπτεται ευθέως θεμελιωδών συνταγματικών δικαιωμάτων των υπηρετούντων στην εν λόγω Γενική Διεύθυνση μελών μας. Οι αρχές της ισότητας και της ίσης πρόσβασης στις δημόσιες θέσεις, τις οποίες καθιερώνει το άρθρο 4 παράγραφοι 1 και 4 του Συντάγματος, αποτελούν συνταγματικό κανόνα που επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση των προσώπων που τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες, ενώ η αρχή της αξιοκρατίας, η οποία απορρέει από το άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος, υπαγορεύει όπως η πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις και αξιώματα, γίνεται με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική αξία και ικανότητα των ενδιαφερομένων για την κατάληψή τους (ΣτΕ 1205/2015, 959, 1539, 1997/2015 Ολομέλεια, 3584/2013 επταμελής, 2756/2011, 2462/2010 επταμελής, 2396/2004 Ολομέλεια κ.ά.). Όπως, εξάλλου, γίνεται παγίως  δεκτό από τη νομολογία του Ανώτατου Ακυρωτικού, «…ως εγγύηση τήρησης των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας και, ειδικότερα, της ελεύθερης πρόσβασης και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας (άρθρο 4 παράγραφοι 1 και 4 και άρθρο 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος), της διαφάνειας (άρθρο 103 παρ. 7 του Συντάγματος), που κατά την έννοιά τους, καταλαμβάνουν όχι μόνο την διαδικασία εισόδου στο υπαλληλικό σώμα αλλά και, περαιτέρω, εν γένει τις διαδικασίες εξελίξεως (προαγωγής και αναθέσεως καθηκόντων) των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και του κράτους δικαίου (άρθρο 25 παράγραφος 1 του Συντάγματος), επί διαδικασίας εξελίξεως υπαλλήλων του Δημοσίου με επιλογή υποψηφίων κατόπιν αξιολογήσεως των ουσιαστικών προσόντων και της προσωπικότητάς τους, επιβάλλεται το όργανο που είναι αρμόδιο για να εκφέρει σχετική κρίση ….να λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας, σε πλαίσιο διαφανούς και αντικειμενικής διαδικασίας και περαιτέρω να προκύπτουν από τα στοιχεία του φακέλου η διενεργηθείσα από το αρμόδιο αυτό όργανο σχετική κρίση και τα δεδομένα εν όψει των οποίων αυτή εξηνέχθη...» (ενδ. βλ. ΟλΣτΕ 711/2011)…(ΣτΕ 2162/2014, 3766/2012 επταμελής, 148/2011 επταμελής, 3052, 3058/2009 Ολομέλεια κ.ά.)». Είναι, συνεπώς, απολύτως σαφές ότι η διαιώνιση της κάλυψης των θέσεων ευθύνης, με απευθείας ορισμό (είτε κατ’ επίκληση των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 18 του ν. 4492/2017 -επίκληση, προδήλως καταχρηστική, πλέον, με δεδομένο ότι ο Οργανισμός του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού βρίσκεται σε ισχύ ήδη από το έτος 2018!- είτε κατ’ αναπλήρωση), παρά το γεγονός ότι πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για την κατά νόμο διεξαγωγή κρίσεων, παραβιάζει ευθέως το συνταγματικό δικαίωμα των μελών μας στην υπηρεσιακή εξέλιξη με όρους αξιοκρατίας. Για πολλούς δε από τους συναδέλφους μας, με άψογη υπηρεσιακή πορεία και με υψηλότατα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, το σχετικό δικαίωμα έχει οριστικά ματαιωθεί, αφού συνταξιοδοτήθηκαν, έχοντας μάταια αναμείνει -επί σειρά ετών- να υποβληθούν σε διαδικασία κρίσης, η οποία θα τους επέτρεπε να έχουν υπηρεσιακή εξέλιξη ανάλογη των προσόντων και της υπηρεσιακής τους αξίας.  
           
            Επειδή, ακόμα και αν η προστασία και εκπλήρωση των ανωτέρω συνταγματικών δικαιωμάτων των μελών μας δεν αποτελεί και δική σας μέριμνα ή προτεραιότητα, αποτελεί πάντως καθήκον σας η στελέχωση των θέσεων ευθύνης σε όλες τις υπηρεσιακές μονάδες των οποίων προΐστασθε, με όρους αξιοκρατίας, κατόπιν διεξαγωγής κρίσεων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία. Η εφαρμογή ενός αξιοκρατικού συστήματος επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, εκτός από συνταγματικό δικαίωμα των υπαλλήλων, αποτελεί και όρο αυτονόητο για την βέλτιστη αξιοποίηση του δυναμικού της Υπηρεσίας και για την εύρυθμη και σύμφωνη με τις αρχές της χρηστής, ορθολογικής και αποτελεσματικής Διοίκησης λειτουργία της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Αντ’ αυτού, η αδικαιολόγητη και μη νόμιμη, επί σειρά ετών, παράλειψη διεξαγωγής κρίσεων, ο εξαναγκασμός συναδέλφων να προΐστανται συχνά σε δύο οργανικές μονάδες, η απαξίωση (περιφερειακών, ιδίως) υπηρεσιών, που θα μπορούσαν να στελεχωθούν από άξιους συναδέλφους, με υψηλά προσόντα και με διάθεση να κριθούν ως ικανοί να καλύψουν τις αντίστοιχες θέσεις ευθύνης, όχι μόνο δεν εξυπηρετεί τις «ανάγκες της Υπηρεσίας» (η επίκληση των οποίων αποτελεί την επωδό κάθε «προσωρινής» εμβαλωματικής κάλυψης θέσεων ευθύνης), αλλά συντελεί στην υποβάθμιση των όρων λειτουργίας της Γ.Δ.Α.Π.Κ. και στην απαξίωση του επιστημονικού – υπηρεσιακού της δυναμικού.
 
            Επειδή η αδικαιολόγητη παράταση της εκκρεμότητας και η, χωρίς κανέναν απολύτως νόμιμο λόγο, παρέλκυση της έκδοσης των προκηρύξεων θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος στην Γ.Δ.Α.Π.Κ., δημιουργεί -εξ αντικειμένου- υπόνοιες, είτε ότι η διαιώνιση της κάλυψης των θέσεων ευθύνης με απευθείας ορισμό αποτελεί συνειδητή επιλογή και προτεραιότητα της πολιτικής και υπηρεσιακής ηγεσίας είτε ότι προετοιμάζονται εκ βάθρων ανατροπές στη δομή και την οργάνωση της εν λόγω Γενικής Διεύθυνσης και, κατ’ επέκταση, στην υπηρεσιακή κατάσταση και εξέλιξη των υπηρετούντων σε αυτήν μελών μας.
 
            Επειδή η προπεριγραφεία αδικαιολόγητη και μη νόμιμη παράλειψη των σχετικών νομίμων ενεργειών, αποτελεί διαρκή παράγοντα πρόκλησης υλικής και ηθικής βλάβης των μελών μας.
 
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Και με επιφύλαξη των δικαιωμάτων μας
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ, για μία ακόμη φορά, για την παρατεταμένη και χωρίς νόμιμο λόγο παράλειψη έκδοσης προκήρυξης θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος στην Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ να προβείτε άμεσα και χωρίς υπαίτια καθυστέρηση σε κάθε αναγκαία νόμιμη ενέργεια για την έναρξη της διαδικασίας κρίσεων για τα ανωτέρω επίπεδα ευθύνης στην ως άνω Γενική Διεύθυνση.
ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι, σε αντίθετη περίπτωση, θα ασκήσουμε κάθε νόμιμο, διοικητικό, δικαστικό ή αγωνιστικό μέσο, για την προστασία των σχετικών συνταγματικών και νόμιμων δικαιωμάτων των μελών μας και για την αποκατάσταση κάθε ηθικής και υλικής βλάβης που προκαλείται από την συνεχιζόμενη παραβίασή τους.
Αρμόδιος δικαστικός επιμελητής παραγγέλλεται να επιδώσει νόμιμα και εμπρόθεσμα την παρούσα σε αυτούς προς τους οποίους απευθύνεται, προς γνώση τους και για τις έννομες συνέπειες, αντιγράφοντάς την ολόκληρη στην Έκθεση Επίδοσης που θα συντάξει.
 
Αθήνα, 28 Απριλίου 2025
Για το Δ.Σ.  
            Ο Πρόεδρος                                                             Η Γ. Γραμματέας