ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
E-mail:archaeol@otenet.gr, www.sea.org.gr
 
 
Αθήνα, 19/8/2024
 
Αρ. Πρωτ.: 202
 
 
ΕΠΕΙΓΟΝ
 
                                                        Προς:
  1. Την Υπουργό Πολιτισμού
  2. Τον Υπηρεσιακό Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού
  3. Τον Γενικό Διευθυντή Διοικητικής Υποστήριξης &  Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΠΟ
  4. Την Γενική Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα    Υπουργείου Εσωτερικών
                                                        Κοιν: Τα μέλη του ΣΕΑ
 
 
Θέμα: Παροχή διευκρινίσεων ως προς την εφαρμογή του άρθρου 34 παρ. 5 του ν. 5021/2023 (Α’ 31).

Σχετ.    1. Τα ΠΔ 39-43/2024 (ΦΕΚ 121-126/Α/1-8-2024)
2. Η με αρ. πρωτ. 211630/2-5-2023 εγκύκλιος του Υπηρεσιακού Γραμματέα σχετικά με την «Εφαρμογή του ν. 5021/2023 – Διευκρινίσεις για θέματα ανθρώπινου δυναμικού και διοικητικών διαδικασιών»
            Κατόπιν της δημοσίευσης (σχετ. 1) των Οργανισμών των ιδρυθέντων, δυνάμει του άρθρου 3 του ν. 5021/2023, Ν.Π.Δ.Δ., σε συνέχεια του υπ’ αριθ. 343867/02-08-2023 εγγράφου της Υπουργού Πολιτισμού και των σχετικών εγγράφων των διοικήσεων των εν λόγω ΝΠΔΔ και ενόψει της προβλεπόμενης στο άρθρο 34 παρ. 5 του ίδιου νόμου, προθεσμίας υποβολής της σχετικής θετικής ή αρνητικής δήλωσης στο τέλος τρέχοντος μηνός, τέθηκαν υπόψη μας, εκ μέρους μελών του Συλλόγου μας, υπαγόμενων στο πεδίο εφαρμογής της εν λόγω ρύθμισης, σειρά ερωτημάτων, αναφορικά με την ερμηνεία και την εφαρμογή συγκεκριμένων προβλέψεων αυτής, αναφορικά με τις εφαρμοστέες διατάξεις (Ν. 5021, Ν. 3528, Σχετ.2 Εγκύκλιος Υπηρεσιακού Γραμματέα ΥΠΠΟ).
Δεδομένου ότι τα σχετικά ερωτήματα άπτονται κρίσιμων παραμέτρων της υπηρεσιακής θέσης και κατάστασης των μελών μας και των έννομων συνεπειών που θα έχει επ’ αυτής η υποβολή θετικής ή αρνητικής δήλωσης, αναφερόμαστε σε αυτά και αιτούμαστε, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 περίπτ. α’ του ν. 1264/1982, την παροχή διευκρινίσεων επί των ακόλουθων ζητημάτων:
 
Α. Σύμφωνα με τα εδ. β’ και γ’ της παρ. 5 του άρθρου 34 του ν. 5021/2023, «Για τους υπαλλήλους που δηλώνουν θετικά, θεωρείται ότι παρατείνεται η απόσπαση της παρ. 4 αυτοδίκαια και χωρίς άλλη διοικητική διαδικασία. Με απόφαση του Γενικού Διευθυντή του Μουσείου, που εκδίδεται εντός τεσσάρων (4) μηνών από το πέρας των τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών του πρώτου εδαφίου, οι υπάλληλοι αυτοί τοποθετούνται στις θέσεις του Οργανισμού του Μουσείου και παρέχουν υπηρεσία σε αυτές, ως αποσπασμένοι από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο αντίστοιχο Μουσείο». Ενόψει αυτών, ερωτάσθε:
  1. Η πρόβλεψη ότι οι υπάλληλοι που θα δηλώσουν θετικά «τοποθετούνται στις θέσεις του Οργανισμού του Μουσείου», έχει την έννοια της κάλυψης, εκ μέρους των εν λόγω υπαλλήλων, των αντίστοιχων οργανικών θέσεων που προβλέπονται στους Οργανισμούς των οικείων ΝΠΔΔ, με τις εντεύθεν πλήρεις έννομες συνέπειες; Σε καταφατική περίπτωση και δεδομένου ότι οι υπάλληλοι δεν δύνανται να καταλαμβάνουν περισσότερες της μίας οργανικές θέσεις, ποιες θα είναι οι συνέπειες της ως άνω τοποθέτησής τους, ως προς τις οργανικές θέσεις στο Υπουργείο Πολιτισμού που διατηρούν μέχρι σήμερα και οι οποίες έχουν ήδη κατανεμηθεί σε άλλες οργανικές μονάδες της ίδιας Γενικής Διεύθυνσης και εντός της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας, κατά τη σχετική απόφαση του Υπηρεσιακού Γραμματέα, (Α. Π.: 126692/22.3.2024 και Α. Π.: 339257/01.08.2024)  σύμφωνα με την παρ. 4 του ίδιου άρθρου; Σε καταφατική, επίσης, περίπτωση, ποια είναι η έννοια της πρόβλεψης ότι (παρά την τοποθέτηση των εν λόγω υπαλλήλων στις νέες οργανικές θέσεις των Μουσείων) αυτοί «παρέχουν υπηρεσία σε αυτές ως αποσπασμένοι από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο αντίστοιχο Μουσείο», δεδομένου ότι, σύμφωνα με το άρθρο 68 παρ. 1 του ν. 3528/2007 («Κώδικας Δημοσίων Πολ. Διοικ. Υπαλλήλων & Υπαλλήλων ΝΠΔΔ»), η απόσπαση συνιστά «απομάκρυνση του υπαλλήλου για ορισμένο χρονικό διάστημα από την υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική θέση που κατέχει και η ανάθεση σε αυτόν καθηκόντων σε άλλη υπηρεσία, (η οποία) διενεργείται για την κάλυψη επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών προσωρινού χαρακτήρα…»;
  2. Σε αρνητική περίπτωση (υπό την εκδοχή, δηλαδή, ότι οι υπάλληλοι που θα δηλώσουν θετικά, δεν καταλαμβάνουν τις αντίστοιχες οργανικές θέσεις που προβλέπονται στους Οργανισμούς των οικείων ΝΠΔΔ, διατηρούν τις οργανικές τους θέσεις στο ΥΠΠΟ και παρέχουν υπηρεσία στα Μουσεία ως αποσπασμένοι), ισχύουν και ως προς τους υπαλλήλους αυτούς τα χρονικά όρια απόσπασης που προβλέπονται στα άρθρα 68 παρ. 5 του ν. 3528/2007 και 9 του ν. 4440/2016; Πρόκειται, στην περίπτωση αυτή, οι εν λόγω υπάλληλοι να επανέλθουν, μετά την παρέλευση των εν λόγω χρονικών ορίων, αυτοδικαίως στις οργανικές τους θέσεις στο ΥΠΠΟ; Ισχύει και επί των υπαλλήλων αυτών η πρόβλεψη της παρ. 10 του άρθρου 68 του ΥΚ, σύμφωνα με την οποία «η απόσπαση μπορεί να παύει οποτεδήποτε πριν από τη λήξη του χρονικού ορίου της παρ. 5, για λόγους αναγόμενους στην υπηρεσία»; Θα δύνανται, άλλως, οι εν λόγω υπάλληλοι να διακόψουν την απόσπασή τους και να επανέλθουν στις οργανικές τους θέσεις στο ΥΠΠΟ;
Β. Ανάλογα με τις απαντήσεις στο υπό Α’ ερώτημα, θα δύνανται, οι υπάλληλοι που θα υποβάλουν θετική δήλωση, να συμμετέχουν σε τυχόν κρίσεις για θέσεις ευθύνης στη ΓΔΑΠΚ, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις;
Γ. Ανάλογα με τις απαντήσεις στα υπό Α’ και Β’ ερωτήματα και δεδομένων ότι α) σύμφωνα με το εδ. γ’ της παρ. 5 του άρθρου 34 του ν. 5021/2023, οι υπάλληλοι που θα δηλώσουν θετικά «υπάγονται στα αρμόδια πειθαρχικά και υπηρεσιακά όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού», ενώ β) κατά το άρθρο 13 παρ. 2 περίπτ. β’ του ίδιου νόμου, μεταξύ των αρμοδιοτήτων του Δ.Σ. εκάστου ΝΠΔΔ – Μουσείου, είναι και «η ρύθμιση θεμάτων του προσωπικού και η άσκηση πειθαρχικής εξουσίας επ’ αυτού», ποια όργανα θα έχουν την αρμοδιότητα ρύθμισης θεμάτων υπηρεσιακής κατάστασης και άσκησης πειθαρχικής εξουσίας επί των (υπαγόμενων στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 34) υπαλλήλων, που θα δηλώσουν θετικά; Εφαρμόζεται και επί των υπαλλήλων αυτών το άρθρο 119 του ν. 3528/2007 (ΥΚ);
Αντιστοίχως, θα συνεχίσει η υπαγωγή των υπαλλήλων μελών μας που θα απαντήσουν θετικά, στο Α Υπηρεσιακό Συμβούλιο, όπως ισχύει σήμερα, ή εν συνεχεία θα υπαχθούν στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο των εργαζόμενων στα ΝΠΔΔ (ΣΤ Υπηρεσιακό Συμβούλιο);
Δ. Σύμφωνα με τον Ν. 5021, άρθρο 34, για τους υπαλλήλους που ασκούσαν καθήκοντα προϊσταμένου και θα κάνουν αρνητική δήλωση προβλέπεται: «Όσοι από τους υπαλλήλους αυτούς, ασκούν, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, καθήκοντα προϊσταμένου κατόπιν επιλογής, επιτρέπεται να τοποθετηθούν ως προϊστάμενοι σε αντίστοιχου επιπέδου οργανική μονάδα των περιφερειακών υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης και Τεχνικών Έργων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε περίπτωση κένωσης ή σύστασης θέσης προϊσταμένου, κατ' ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 18 του ν. 4492/2017 (Α' 156)». Σας υπενθυμίζουμε ότι η τελευταία διαδικασία επιλογής για θέσεις ευθύνης και τοποθέτησης σε επίπεδο Τμήματος στη ΓΔΑΠΚ πραγματοποιήθηκε προ δεκαετίας (2014), ενώ έκτοτε δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία διαδικασία κρίσης για θέση Διευθυντή ή Τμηματάρχη στη ΓΔΑΠΚ, με ευθύνη της Διοίκησης του ΥΠΠΟ. Όσοι και όσες κρίθηκαν σε αυτή τη διαδικασία προ δεκαετίας, εμπίπτουν και σήμερα στην κατηγορία ασκούντων καθήκοντα προϊσταμένου «κατόπιν επιλογής» για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 34 του Ν. 5021;
            Ενόψει της σύντομης προθεσμίας του πρώτου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 34 του ν. 5021/2023 και της επικείμενης ήδη (στις 31.8.2024) λήξης αυτής, αλλά και των σοβαρών συνεπειών που αναμένεται να έχει στην υπηρεσιακή κατάσταση και θέση των υπαγόμενων στο πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης υπαλλήλων η υποβολή θετικής ή αρνητικής δήλωσης, παρακαλούμε για τη συντομότερη δυνατή απάντησή σας επί των ως άνω ερωτημάτων.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΑ
           Ο Πρόεδρος                                           Η Γ. Γραμματέας
Κωνσταντίνος Πασχαλίδης                                   Εύα Γιατρουδάκη