ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Ερμού 136, 10553 Αθήνα. Τηλ-Fax.: 2103252214, E-mail:archaeol@otenet.gr, www.sea.org.gr
Ερμού 136, 10553 Αθήνα. Τηλ-Fax.: 2103252214, E-mail:archaeol@otenet.gr, www.sea.org.gr
Αθήνα, 18/10/2022
Για το χρονοδιάγραμμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως άλλαξε αίφνης από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων προσπάθησε πολλές φορές με συνέπεια, με επιστημονικά επιχειρήματα και με προβολή των τεχνικών λύσεων που είχαν εκπονηθεί από τους πλέον ειδικούς επιστήμονες, να εξηγήσει ότι η αλλαγή του σχεδιασμού στο Μετρό Θεσσαλονίκης θα έφερνε και την καταστροφή ενός μοναδικού αρχαιολογικού χώρου και την καθυστέρηση στο σύνολο του έργου. Παρότι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης σε ποσοστό άνω του 60% τάχθηκαν υπέρ της in situ διατήρησης των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου, στους φορείς της Θεσσαλονίκης πρυτάνευσαν άλλες λογικές.
Διά στόματος του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, από τα εγκαίνια της νέας γραμμής Μετρό στον Πειραιά, πληροφορήθηκαν οι πολίτες και οι φορείς της Θεσσαλονίκης άλλη μια αλλαγή στο "χρονοδιάγραμμα" του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης: τώρα τα εγκαίνια διολίσθησαν στο... 2024.
Η κυβέρνηση, η Αττικό Μετρό και οι φορείς της Θεσσαλονίκης, που πάλεψαν με μανία υπέρ της καταστροφής του μοναδικού αρχαιολογικού χώρου, κάνοντας παρεμβάσεις εναντίον μας στο ΣτΕ, τώρα έρχονται απλώς αντιμέτωποι με αυτό που οι ίδιοι διακαώς υποστήριζαν: την καθυστέρηση στην υλοποίηση ενός σημαντικού τεχνικού έργου και τον εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματός του.
Στη Θεσσαλονίκη η συστηματική καθυστέρηση ενός τεχνικού έργου και η καταστροφή των αρχαιοτήτων καθιστά αναμφίβολα την περίπτωση της διαχείρισης του Μετρό της Θεσσαλονίκης σκάνδαλο, για το οποίο οι υπεύθυνοι πρέπει να λογοδοτήσουν.
Τους θυμίζουμε όσα γράφαμε στην ανακοίνωσή μας με τίτλο "Τις πταίει;" στις 29/11/2021:
"Η κυβέρνηση είναι η μόνη υπεύθυνη για τον εκτροχιασμό του κόστους και του χρονοδιαγράμματος στο Μετρό Θεσσαλονίκης”.
Είναι γνωστό ότι ο σχεδιασμός του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης άλλαξε τον Σεπτέμβριο 2019, με την ομιλία του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ. Όπως έχουμε εξαρχής επισημάνει, η αλλαγή αυτή δεν αφορούσε τον Σταθμό Βενιζέλου, αλλά όλη τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης (13 σταθμούς). Με πρωτοβουλία και προσωπική παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού και χωρίς να έχει προηγηθεί καμία εισήγηση ή πράξη από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΥΠΠΟΑ ή Αττικό Μετρό), ανατράπηκε το δρομολογημένο έργο στο Σταθμό Βενιζέλου και σταμάτησε κάθε εργασία στους υπόλοιπους 12 σταθμούς. Η πρώτη διοικητική πράξη εκδόθηκε 6 μήνες αργότερα (Μάρτιος 2020). Από το Σεπτέμβριο 2019 μέχρι και σήμερα ο ανάδοχος του έργου αξιώνει αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις στους 12 σταθμούς, που θα μπορούσαν να είχαν ήδη παραδοθεί στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης και της Διοίκησης της Αττικό Μετρό!
Η παράδοση του έργου της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023, όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό, είναι απίθανη. Όπως έχουμε αποδείξει με ανθρωπομήνες εργασιών, λόγω της λύσης που επελέγη, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να είναι έτοιμη πριν από την άνοιξη του 2025. Ήδη, μάλιστα, υπογράφηκε η 4η συμπληρωματική σύμβαση ύψους 45 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ θα χρειαστεί και 5η συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση του έργου με εθνικούς πόρους μετά την 31.12.2023. Όλα τα παραπάνω τα έχουμε επισημάνει με συνεχείς ανακοινώσεις και αναλυτικά Υπομνήματα (βλ. Υπόμνημα προς τον Πρωθυπουργό και τα κόμματα της Βουλής 21.7.2021 https://www.sea.org.gr/details.php?id=1211).
Ο Πρωθυπουργός, η Υπουργός Πολιτισμού, ο Υπουργός Μεταφορών, η Διοίκηση της Αττικό Μετρό και όλοι όσοι συνέβαλλαν σε αυτό το έγκλημα δεν είναι απλά υπόλογοι στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά στους πολίτες όλης της χώρας και στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, γιατί επιδίωξαν και επέβαλαν με θεσμικά τερτίπια μια λύση που καταστρέφει τις αρχαιότητες, εκθέτει τη χώρα διεθνώς, καθυστερεί κατά 3 χρόνια το σύνολο του έργου του Μετρό και αυξάνει το κόστος του, με θύματα τους πολίτες, τους επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης και το δημόσιο χρήμα. Δεν σεβάστηκαν την πλειονότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης, το δικαίωμά τους στο πολιτιστικό περιβάλλον και σε ένα σύγχρονο έργο μεταφοράς. Δεν σεβάστηκαν την εγχώρια και τη διεθνή επιστημονική κοινότητα που έχει ταχθεί σχεδόν ομόφωνα κατά του τεμαχισμού των αρχαιοτήτων και τους επιφανείς τεχνικούς που απέδειξαν ότι η Τεχνική Μελέτη που εφαρμοζόταν για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων ήταν τεχνικά εφικτή και αναγκαία. Δεν σεβάστηκαν την πρόοδο του τεχνικού έργου, καταστρέφοντας έργα 5 εκ. ευρώ που ήδη είχαν γίνει στο Σταθμό Βενιζέλου."
Διά στόματος του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, από τα εγκαίνια της νέας γραμμής Μετρό στον Πειραιά, πληροφορήθηκαν οι πολίτες και οι φορείς της Θεσσαλονίκης άλλη μια αλλαγή στο "χρονοδιάγραμμα" του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης: τώρα τα εγκαίνια διολίσθησαν στο... 2024.
Η κυβέρνηση, η Αττικό Μετρό και οι φορείς της Θεσσαλονίκης, που πάλεψαν με μανία υπέρ της καταστροφής του μοναδικού αρχαιολογικού χώρου, κάνοντας παρεμβάσεις εναντίον μας στο ΣτΕ, τώρα έρχονται απλώς αντιμέτωποι με αυτό που οι ίδιοι διακαώς υποστήριζαν: την καθυστέρηση στην υλοποίηση ενός σημαντικού τεχνικού έργου και τον εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματός του.
Στη Θεσσαλονίκη η συστηματική καθυστέρηση ενός τεχνικού έργου και η καταστροφή των αρχαιοτήτων καθιστά αναμφίβολα την περίπτωση της διαχείρισης του Μετρό της Θεσσαλονίκης σκάνδαλο, για το οποίο οι υπεύθυνοι πρέπει να λογοδοτήσουν.
Τους θυμίζουμε όσα γράφαμε στην ανακοίνωσή μας με τίτλο "Τις πταίει;" στις 29/11/2021:
"Η κυβέρνηση είναι η μόνη υπεύθυνη για τον εκτροχιασμό του κόστους και του χρονοδιαγράμματος στο Μετρό Θεσσαλονίκης”.
Είναι γνωστό ότι ο σχεδιασμός του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης άλλαξε τον Σεπτέμβριο 2019, με την ομιλία του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ. Όπως έχουμε εξαρχής επισημάνει, η αλλαγή αυτή δεν αφορούσε τον Σταθμό Βενιζέλου, αλλά όλη τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης (13 σταθμούς). Με πρωτοβουλία και προσωπική παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού και χωρίς να έχει προηγηθεί καμία εισήγηση ή πράξη από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΥΠΠΟΑ ή Αττικό Μετρό), ανατράπηκε το δρομολογημένο έργο στο Σταθμό Βενιζέλου και σταμάτησε κάθε εργασία στους υπόλοιπους 12 σταθμούς. Η πρώτη διοικητική πράξη εκδόθηκε 6 μήνες αργότερα (Μάρτιος 2020). Από το Σεπτέμβριο 2019 μέχρι και σήμερα ο ανάδοχος του έργου αξιώνει αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις στους 12 σταθμούς, που θα μπορούσαν να είχαν ήδη παραδοθεί στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης και της Διοίκησης της Αττικό Μετρό!
Η παράδοση του έργου της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023, όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό, είναι απίθανη. Όπως έχουμε αποδείξει με ανθρωπομήνες εργασιών, λόγω της λύσης που επελέγη, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να είναι έτοιμη πριν από την άνοιξη του 2025. Ήδη, μάλιστα, υπογράφηκε η 4η συμπληρωματική σύμβαση ύψους 45 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ θα χρειαστεί και 5η συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση του έργου με εθνικούς πόρους μετά την 31.12.2023. Όλα τα παραπάνω τα έχουμε επισημάνει με συνεχείς ανακοινώσεις και αναλυτικά Υπομνήματα (βλ. Υπόμνημα προς τον Πρωθυπουργό και τα κόμματα της Βουλής 21.7.2021 https://www.sea.org.gr/details.php?id=1211).
Ο Πρωθυπουργός, η Υπουργός Πολιτισμού, ο Υπουργός Μεταφορών, η Διοίκηση της Αττικό Μετρό και όλοι όσοι συνέβαλλαν σε αυτό το έγκλημα δεν είναι απλά υπόλογοι στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά στους πολίτες όλης της χώρας και στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, γιατί επιδίωξαν και επέβαλαν με θεσμικά τερτίπια μια λύση που καταστρέφει τις αρχαιότητες, εκθέτει τη χώρα διεθνώς, καθυστερεί κατά 3 χρόνια το σύνολο του έργου του Μετρό και αυξάνει το κόστος του, με θύματα τους πολίτες, τους επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης και το δημόσιο χρήμα. Δεν σεβάστηκαν την πλειονότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης, το δικαίωμά τους στο πολιτιστικό περιβάλλον και σε ένα σύγχρονο έργο μεταφοράς. Δεν σεβάστηκαν την εγχώρια και τη διεθνή επιστημονική κοινότητα που έχει ταχθεί σχεδόν ομόφωνα κατά του τεμαχισμού των αρχαιοτήτων και τους επιφανείς τεχνικούς που απέδειξαν ότι η Τεχνική Μελέτη που εφαρμοζόταν για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων ήταν τεχνικά εφικτή και αναγκαία. Δεν σεβάστηκαν την πρόοδο του τεχνικού έργου, καταστρέφοντας έργα 5 εκ. ευρώ που ήδη είχαν γίνει στο Σταθμό Βενιζέλου."