ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Ερμού 136, 10553 Αθήνα. Τηλ-Fax.: 2103252214, E-mail:archaeol@otenet.gr, www.sea.org.gr
 
 
Αθήνα,   29/11/2021
Αρ. Πρωτ.: 252
                       
Τις πταίει;*
Σχετικά με το έγκλημα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Μια πρωτοφανής και επικίνδυνη προσπάθεια διαστρέβλωσης της πραγματικότητας είναι σε εξέλιξη τις τελευταίες μέρες γύρω από το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Κυβερνητικές διαρροές που δημοσιεύτηκαν στον τύπο, αλλά και οι τοποθετήσεις βουλευτών της ΝΔ στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής (κατά την ενημέρωση της Επιτροπής για την «Υπογραφή της 4ης Συμπληρωματικής Σύμβασης-Εκτέλεσης Συμπληρωματικών Εργασιών για τη Σύμβαση CON-06/004 - “Μελέτη, Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης”» με αναθέτουσα Αρχή την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» από τον Υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή στις 25/11/2021), βάζουν στο στόχαστρο τους φορείς και τους πολίτες που αγωνίζονται για τη διάσωση των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου ως υπαίτιους για τις καθυστερήσεις του έργου, ενώ αναγγέλλονται αγωγές προς πολίτες με την απαίτηση αποζημιώσεων!
 
Όταν η δημοκρατία εκβιάζεται, τότε η δημοκρατία απειλείται

Οι εξελίξεις αυτές προστίθενται σε μία σειρά ενεργειών που σκιαγραφούν ένα νέο κλίμα στα δημοκρατικά ήθη της χώρας. Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τοποθετείται ως εξής:
«Kαθένας έχει δικαίωμα στην παροχή έννομης προστασίας από τα δικαστήρια και μπορεί να αναπτύξει σ' αυτά τις απόψεις του για τα δικαιώματα ή συμφέροντά του, όπως νόμος ορίζει».
Αυτά ορίζει  το άρθρο 20 του Συντάγματος. Ούτε η εκτελεστική εξουσία (κυβέρνηση), ούτε η νομοθετική εξουσία (βουλευτές) δικαιούνται να απειλούν πολίτες που ασκούν τα συνταγματικά τους δικαιώματα. Είναι άκρως ανησυχητικό εκπρόσωποι των δύο εξουσιών (εκτελεστικής και νομοθετικής) να εμπλέκονται σε δικαστικούς αγώνες, εκτοξεύοντας ευθείες απειλές, καθώς μέσω αυτών επιχειρούν να εγκαταστήσουν στο κοινωνικό σώμα ένα αίσθημα φόβου.
 
Η κυβέρνηση είναι η μόνη υπεύθυνη για τον εκτροχιασμό του κόστους και του χρονοδιαγράμματος στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Είναι γνωστό ότι ο σχεδιασμός του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης άλλαξε τον Σεπτέμβριο 2019, με την ομιλία του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ. Όπως έχουμε εξαρχής επισημάνει, η αλλαγή αυτή δεν αφορούσε τον Σταθμό Βενιζέλου, αλλά όλη τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης (13 σταθμούς). Με πρωτοβουλία και προσωπική παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού και χωρίς να έχει προηγηθεί καμία εισήγηση ή πράξη από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΥΠΠΟΑ ή Αττικό Μετρό), ανατράπηκε το δρομολογημένο έργο στο Σταθμό Βενιζέλου και σταμάτησε κάθε εργασία στους υπόλοιπους 12 σταθμούς. Η πρώτη διοικητική πράξη εκδόθηκε 6 μήνες αργότερα (Μάρτιος 2020). Από το Σεπτέμβριο 2019 μέχρι και σήμερα ο ανάδοχος του έργου αξιώνει αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις στους 12 σταθμούς, που θα μπορούσαν να είχαν ήδη παραδοθεί στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης και της Διοίκησης της Αττικό Μετρό!

Η παράδοση του έργου της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023, όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό, είναι απίθανη. Όπως έχουμε αποδείξει με ανθρωπομήνες εργασιών, λόγω της λύσης που επελέγη, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να είναι έτοιμη πριν από την άνοιξη του 2025. Ήδη, μάλιστα, υπογράφηκε η 4η συμπληρωματική σύμβαση ύψους 45 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ θα χρειαστεί και 5η συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση του έργου με εθνικούς πόρους μετά την 31.12.2023. Όλα τα παραπάνω τα έχουμε επισημάνει με συνεχείς ανακοινώσεις και αναλυτικά Υπομνήματα (βλ. Υπόμνημα προς τον Πρωθυπουργό και τα κόμματα της Βουλής 21.7.2021 https://www.sea.org.gr/details.php?id=1211).

Ο Πρωθυπουργός, η Υπουργός Πολιτισμού, ο Υπουργός Μεταφορών, η Διοίκηση της Αττικό Μετρό και όλοι όσοι συνέβαλλαν σε αυτό το έγκλημα δεν είναι απλά υπόλογοι στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά στους πολίτες όλης της χώρας και στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, γιατί επιδίωξαν και επέβαλαν με θεσμικά τερτίπια μια λύση που καταστρέφει τις αρχαιότητες, εκθέτει τη χώρα διεθνώς, καθυστερεί κατά 3 χρόνια το σύνολο του έργου του Μετρό και αυξάνει το κόστος του, με θύματα τους πολίτες, τους επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης και το δημόσιο χρήμα. Δεν σεβάστηκαν την πλειονότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης, το δικαίωμά τους στο πολιτιστικό περιβάλλον και σε ένα σύγχρονο έργο μεταφοράς. Δεν σεβάστηκαν την εγχώρια και τη διεθνή επιστημονική κοινότητα που έχει ταχθεί σχεδόν ομόφωνα κατά του τεμαχισμού των αρχαιοτήτων και τους επιφανείς τεχνικούς που απέδειξαν ότι η Τεχνική Μελέτη που εφαρμοζόταν για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων ήταν τεχνικά εφικτή και αναγκαία. Δεν σεβάστηκαν την πρόοδο του τεχνικού έργου, καταστρέφοντας έργα 5 εκ. ευρώ που ήδη είχαν γίνει στο Σταθμό Βενιζέλου.
Η τωρινή προσπάθεια των διοικούντων να μεταφέρουν την πολιτική ευθύνη στους φορείς, στους επιστήμονες και τους πολίτες που προσπαθούν να προστατεύσουν τις αρχαιότητες και το έργο του Μετρό, είναι απαράδεκτη και περιγράφει το αδιέξοδο, στο οποίο οδηγούν μία πόλη με αποφάσεις που δείχνουν άγνοια της τεχνικής προόδου, απαξίωση του πολιτισμού και αντιμετώπιση της Θεσσαλονίκης ως μίας επαρχιακής πόλης-πεδίο άσκησης πολιτικής χωρίς όραμα.
 
Πού βρισκόμαστε σήμερα;

Στις 23/11/2021 συζητήθηκε ενώπιον της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ η αίτηση του ΣΕΑ και άλλων σωματείων και φυσικών προσώπων για την αναστολή των εργασιών απόσπασης των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου και αναμένεται η έκδοση απόφασης, ενώ η αίτηση ακύρωσης συζητείται στις 10/12/2021. Οι φωτογραφίες και τα βίντεο που έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας, άλλωστε, αποδεικνύουν ότι ο τρόπος του τεμαχισμού και της απόσπασης του αρχαιολογικού χώρου του Σταθμού Βενιζέλου καταστρέφει την αυθεντικότητα και δεν εγγυάται την επανατοποθέτησή του.
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θα συνεχίσει στο δρόμο που γνωρίζει: την υπεράσπιση μέχρις εσχάτων της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς προς όφελος όλων των πολιτών. Καλούμε τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να συνεχίσουν να απαιτούν την παράδοση των 12 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό εντός του 2022, και την παράδοση του Σταθμού Βενιζέλου με τις αρχαιότητες στο Σταθμό Βενιζέλου στη θέση τους το 2025.
 
*Σημείωση: Το άρθρο του Χαρίλαου Τρικούπη με τον τίτλο «Τις πταίει;» δημοσιεύτηκε στις 29 Ιουνίου του 1874 στην εφημερίδα «Καιροί». Το άρθρο, στο οποίο περιγράφεται η ευθύνη των Ανακτόρων για την τότε πολιτική κρίση, θεωρήθηκε ότι στρέφεται κατά του Βασιλιά και μάλιστα ασκήθηκε ποινική δίωξη κατά του Π. Κανελλίδη, εκδότη της εφημερίδας, ο οποίος συνελήφθη και προφυλακίστηκε. Ο Χ. Τρικούπης εμφανίστηκε στον Εισαγγελέα, αναλαμβάνοντας την ευθύνη ως συντάκτης του άρθρου, και μετά την ανάκριση προφυλακίσθηκε. Κατόπιν, αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και αργότερα απαλλάχθηκε με βούλευμα.