ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Ερμού 136, 10553 Αθήνα. Τηλ-Fax.: 2103252214, E-mail:archaeol@otenet.gr, www.sea.org.gr
 
 
 
 Αθήνα, 26 /10/2020
                                                                                                                            
 
Σχετικά με την «πληροφόρηση» στο θέμα του Σταθμού Βενιζέλου

Τόσο παλαιότερα (υπόθεση της Αμφίπολης) όσο και τώρα η πολιτική ηγεσία του
ΥΠΠΟΑ   έχει  επιλέξει μία επικοινωνιακή  στρατηγική,  που  απομακρύνεται  από την  ουσιαστική ενημέρωση  σε   θέματα του Υπουργείου. Ανάμεσα σε  διάφορα  να θυμίσουμε ότι το  Υπουργείο  το  2012 επιχείρησε  όχι  μόνο  να υποβαθμίσει  το εύρημα  του  Σταθμού  Βενιζέλου  στη  Θεσσαλονίκη,  αλλά  και να  το αποκρύψει, μην εκδίδοντας ένα σχετικό ενημερωτικό δελτίο τύπου. Με αφορμή δημοσίευμα που ακολούθησε  την  κοινή συνέντευξη τύπου φορέων που προσφεύγουν στο ΣτΕ για τον Σταθμό Βενιζέλου την 21.10.2020, είδαμε για μία ακόμη φορά ένα  ακόμη επεισόδιο της παραπληροφόρησης επί του θέματος με ένα ρεπορτάζ να παρουσιάζεται ως άτυπο δελτίο τύπου του ΥΠΠΟΑ. Πρόκειται για στρατευμένες πένες που το μόνο που καταφέρνουν       είναι   να  εκθέτουν  τους   εμπνευστές των  μεθοδεύσεων και  βεβαίως τους ίδιους ως εκτελεστικά όργανα αυτών.

Με αφορμή  τα  όσα  αναληθή  γράφτηκαν  στο εν  λόγω  δημοσίευμα  για  τη διαδικασία στο ΣτΕ στις 6 Νοεμβρίου, ο Σύλλογος Ελλήνων  Αρχαιολόγων θα ήθελε να  υπενθυμίσει  σε όσους  εκφέρουν δημόσια άποψη χωρίς καν να κάνουν τον κόπο να αναγνώσουν τους σχετικούς νόμους, τα εξής:

Το άρθρο 23 του Προεδρικού Διατάγματος 18/1989 που διέπει τη λειτουργία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αναφέρει:
“Απόψεις της Διοίκησης
1. Το Δημόσιο  ή νομικό  πρόσωπο δημοσίου  δικαίου, κατά του οποίου  στρέφεται η αίτηση ακυρώσεως
ή η προσφυγή, έχει  την  υποχρέωση  να  εκθέτει τις απόψεις του για καθένα από τους προβαλλόμενους λόγους, διευκρινίζοντας σαφώς το συναφές με κάθε λόγο πραγματικό μέρος.
2. Η  έκθεση  αυτή  με  το  σχετικό  φάκελο  πρέπει  να  αποστέλλεται στον εισηγητή τριάντα τουλάχιστον ημέρες πριν  από  τη δικάσιμο που έχει  ορισθεί εφόσον  το δικόγραφο  της  αίτησης  ακυρώσεως  ή  της προσφυγής  έχει  επιδοθεί  στη Διοίκηση  δύο  τουλάχιστον  μήνες πριν από τη δικάσιμο, διαφορετικά σε εύλογο χρόνο πριν από τη δικάσιμο.
3. Την έκθεση προσυπογράφουν ο νομικός σύμβουλος του Δημοσίου ή του νομικού προσώπου που έχει εντολή  να  υποστηρίζει  τα  συμφέροντά τους  καθώς και  οι καθ’  ύλην αρμόδιοι υπάλληλοι, σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν τις διοικητικές πράξεις και  με την  ευθύνη που καθιερώνουν οι κανόνες αυτοί.”
Το ΥΠΠΟΑ μέχρι στιγμής έχει παραβιάσει σχεδόν κάθε  γραμμή από τα παραπάνω οριζόμενα. Ενδεικτικό είναι  ότι  την  Παρασκευή 23/10/2020,  13 μέρες πριν την δικάσιμο  της  6ης Νοεμβρίου,  δεν είχαν ακόμη κατατεθεί απόψεις της Διοίκησης (ΥΠΠΟΑ) για την κοινή αίτηση  ακύρωσης των  σωματείων  ΣΕΑ, ΣΕΚΑ, ΠΕΣΑ,  Ενιαίου  Συλλόγου  Υπαλλήλων  ΥΠΠΟΑ και  φυσικών  προσώπων,  ούτε πλήρης φάκελος για τις 3 αιτήσεις ακύρωσης που έχουν κατατεθεί. Κι όλα αυτά ενώ, σύμφωνα με τις διαρροές στον τύπο, η ίδια η πολιτική  ηγεσία του ΥΠΠΟΑ αιτήθηκε την επίσπευση της εξέτασης της υπόθεσης στο ΣτΕ.  Η παράλειψη αυτή πλήττει ευθέως τη δικονομική αρχή της ισότητας των διαδίκων.

Κατόπιν  αυτών, δεν  έχουμε  παρά  να  παραδώσουμε  στη κρίση των τυχόν αναγνωστών της τη γνωστή δημοσιογράφο   που αντί  να   αναδεικνύει  τα  θεσμικά ατοπήματα  του Υπουργείου,  φαντάζεται   δήθεν “διαρροές”  και  μάλιστα “σκανδαλώδεις”   στην  άσκηση   των  δικονομικών  δικαιωμάτων  του  Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για την προστασία των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη  φορά  που  γράφει  για  θέματα  που  ουδείς  άλλος  ή άλλη  δημοσιογράφος  από  το πολιτιστικό ρεπορτάζ δεν καταδέχεται να “αναδείξει”.

Ο  Σύλλογος  Ελλήνων  Αρχαιολόγων  θα   συνεχίσει   αταλάντευτα   τη  μάχη  υπέρ της  διάσωσης  των αρχαιοτήτων,  με  τη  συμπαράσταση  πολλών  φορέων  και χιλιάδων επιστημόνων και πολιτών από την Ελλάδα  και  το  εξωτερικό,  μέχρι  την δικαίωση, την  διατήρηση ενός σημαντικού αρχαιολογικού χώρου κατά  χώραν εντός του  Σταθμού  Βενιζέλου,  που  θα  μετατρέψει την Θεσσαλονίκη σε πρότυπο  για τη συνύπαρξη αρχαιοτήτων και σύγχρονου τεχνικού έργου.